Wat is cognitieve gedragstherapie (CGt)?

 

CGt is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. CGt pakt het gedrag én de gedachten aan die de problemen in stand houden.

 

Voor het slagen van de therapie is het ook belangrijk dat er vertrouwen is in de therapeut. Bij CGt gaat het om een open en gelijkwaardige relatie. De therapeut werkt nauw met u samen om tot verbetering van uw klachten te komen, probeert zo direct en zo concreet mogelijk aan te sluiten bij uw problemen en laat u er zelf aan werken met huiswerkopdrachten.

 

De effectiviteit van CGt is onder meer bij angsten, depressie, verslaving en eetstoornissen gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. Behandelingen zijn klacht- of probleemgericht en duren over het algemeen kort. Het gaat vooral over moeilijkheden die nu spelen en veel minder over problemen die in het verleden hebben bestaan.

 

Bij welke klachten kan CGt helpen?

 

CGt ingezet kan worden bij o.a. angststoornissen, stemmingsstoornissen, burn-out, chronische pijn/ziekte/vermoeidheid, paniekklachten, relatieproblematiek, identiteitsproblematiek etc.

 

CGt bij Praktijk voor Psychologie Mertens

Voor meer informatie over cognitieve gedragstherapie en voorbeeldfilmpjes: www.vgct.nl